My apoligy, my apoligy - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu My apoligy, my apoligy - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu

My apoligy, my apoligy

Door: Edwin Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Edwin

10 April 2014 | China, Xi'an

My apoligy, my apoligy
Beste mensen het is weer tijd voor een kleine update. In de eerste blog vertelde ik over mijn geweldige dormotory kamer. Nadat ik had geklaagd bij de instituut begeleider dat ik per direct een andere kamer wilde werden de zaken in gang gezet. Aangezien ik met mijn beste woordje chinees niet veel kon bereiken bij de dormotory eigenaar had ik een klein probleempje. Gelukkig had ik die dag (dinsdag) met Chris Bonke afgesproken ( hij is 25 jaar en geeft Engelse les hier in Xi’an.). Hij kwam met zijn vriendin(Ping) naar de universiteit om mij te ontmoeten. Omdat ik met die kamer in de maag zat hebben we dat probleem eerst opgelost. Ik dacht dat dat zou opgelost zou zijn maar dat bleek niet het geval. Aangezien Shmily niet eerder kon dacht ik ook dat dit een makkelijkere oplossing zou zijn. Ik ging met Chris en Ping naar de dormotory om de spullen weg te halen. Dit leverde nogal wat gezeur op bij de dormotory houdster omdat die niet wist wat de bedoeling was. Chris en Ping het uitleggen in het chinees( dialect). Je moet hierbij bedenken: een dormotory keepster die emotioneel lijkt te reageren en veel zegt maar weinig inhoud biedt. Dat is namelijk vooral een probleem bij de Chinezen. Van kleine dingen lijken ze een groot probleem te maken terwijl het niets voorstelt. Chris was in onderhandeling en zei dat we de spullen die ik gekocht had van de dormotory, meenamen. Toen we bij het hotel aankwamen gingen Chris en Ping voor mij in onderhandeling of de prijs niet nog wat lager kon. Dit kon helaas niet, maar ze kunnen mij over 11 dagen wel een grotere kamer aanbieden, deze is namelijk erg klein. Even later krijg ik een berichtje van mijn lieveling chinees Shmily of ik morgen met haar naar de instituut begeleider wilde gaan. Ik: ‘’dikke prima!’’. Die middag dook ik met Chris en ping nog even de stad in om koffie te drinken. Ping was gewaarschuwd door Chris dat hij Nederlands ging praten en dat gebeurde ook veel. Uiteindelijk hebben we afgesproken om snel weer te meteen aangezien het erg gezellig was. So be it.
De volgende dag kom ik met Shmily bij de instituut begeleider. Shmily zat zich de hele tijd te verontschuldigen ( Chinees eigen, als ze je niet ergens mee kunnen helpen terwijl ze daar toegewezen voor zijn, of dat ze in hun ogen jou kwaad hebben gedaan). Ik zei dat ze zich niet druk moest maken en dat ze het goed doet. De knuffel chinees toonde een mager lachje. Bij de instituut begeleider zei ik dat ik 600 yuan had betaald voor de slaapspullen en dat ik 300 terug wilde krijgen. Aangezien ik er nog maar twee nachten op had geslapen en nog een deel ongebruikt was. De instituut begeleider ging hiermee akkoord en bleef constant zijn excuses aanbieden. Blijkbaar was er een miscommunicatie geweest en dachten ze dat ze mij pesten met de prijs. Ik zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken als ik dat deel maar kreeg. Probleem solved!

2. Chingxiechiezaizoenar....wat?
De lessen zijn erg pittig. Er was mij vertelt vanuit Nederland dat het in het Engels zou zijn. Ik kan je nu vertellen.... de enige Engelse woorden die ik in de les hoor zijn: ‘’ YOU REMEMBAAAA, REMEMBAA, REMEMBAA REMEMBAA’’. Ik moet dus van een beetje Chinees in Nederland naar volledig Chinees in China.. pittig.... Maar desalnietermin heel interessant. Ik zit bij allemaal Aziaten in de klas ( denk aan: Oezbekistanen, Koreanen, Kazachstanen, Vietnamnezen.) Ze zijn gelukkig allemaal erg aardig en ik kan het goed met ze vinden. Zij hebben al een maand op deze manier les gehad en kunnen zich al aardig redden in de les. Ondanks dat ze mij slim vinden met de opleidingen die ik heb gedaan, voel ik mij dom in de klas. Ik ben al blij als ik een zinnetje goed kan zeggen hier. Dit komt omdat het vertalen van het constante chinees erg veel energie kost. Desalniettemin begin ik er wat in te komen, ik probeer bij te blijven en doe alles in Aziatische/Hollandse mate. De dag ziet er dan ongeveer als volgt uit. Van 8 tot 12 les, lunchen huiswerk maken tot een uur of 4 a half 5 en dan vrije besteding. Best wel veel studeren dus!(eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo hard gestudeerd)Toch is er genoeg tijd voor lol. Maar daar..... vertel ik de volgende keer meer over.

  • 10 April 2014 - 19:20

    Marissa:

    Hij is weer leuheeeeuk! Succes met studeren!

    Kijk uit naar het verhaal over lol maken en de eerste foto's!

    Liefs!

  • 10 April 2014 - 20:16

    Greet:

    Leuk dat verslag van je ,hou het vol!
    Liefs Greet

  • 10 April 2014 - 21:58

    Remco:

    Hahaha. Eerst dat verhaal over je bed en toilet. Nu dat je donders moet studeren. Ja en studeren doe ik net zo als thuis, niet dus. Klein tegenvallertje ;) Maar jou kennende komt dat wel goed. En anders is een fles sambuca de oplossing! Veel plezier daar kerel, zal wel genoeg bekijks zijn in je vrije uurtjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Edwin

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 9365

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: