rijk of arm - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu rijk of arm - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu

rijk of arm

Door: Edwin Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 Mei 2014 | China, Xi'an

Rijk of arm?

Ik ga deze blog wijden aan de verschillen tussen China en Nederland en ook wat bijzondere gebeurtenissen aan jullie vertellen. Zoals we allemaal weten is China een land in ontwikkeling en zijn ze op weg om een paar belangrijke elementen te veranderen.

De verschillen tussen rijk en arm vielen mij eerst niet zo op. Nu ik hier al een maand leef begin ik het langzaam te zien. Doordat China in een korte tijd enorm is gegroeid is er een kleine groep Chinezen die het heel goed heeft, maar een nog grotere groep Chinezen die het slecht heeft. Dit uit zich vooral in hoeveel mensen verdienen en hoe ze rond moeten komen. Ik zeg: “rondkomen" omdat dat iets is wat sommige Chinezen moeten. Om een klein voorbeeld te geven:

Ik heb een budget van ongeveer 360 yuan(Chinese geld) per dag. Dit is hier echt een hoog bedrag dat ik niet eens red om uit te geven. Dit komt omdat een gemiddelde maaltijd in een goed restaurant ongeveer 40 yuan kost. Er zijn hier veel chinezen die in de restaurants werken die ongeveer 100 yuan per week krijgen en ik heb zelfs mensen gesproken die 100 yuan per maand verdienen. De mensen zijn allang blij dat ze een baan hebben en klagen dus niet. Maar praat je met een Chinees over hun toekomst, dan zullen ze altijd zeggen: ’een baan met een hoog salaris’’. Dat is namelijk hun basisprincipe. Doordat er geen controle op de lonen is maakt het heel lastig om een lijn te trekken. Het komt er op neer dat als je de juiste mensen kent je een goede baan kunt krijgen.

Je ziet redelijk wat bedelaars en eigenlijk wil ik ze geen geld geven, maar het probleem is dat het erg oude mensen zijn. Vandaar dat ik af en toe een paar kuai uit mijn portemonnee pak en aan ze geef. Ze kussen daardoor soms je voeten maar je ziet daadwerkelijke dankbaarheid. Je weet namelijk dat deze mensen ook echt een hard leven hebben. Als iemand komt te overlijden is er vaak geen geld voor een ceremonie en begrafenissen al helemaal niet. In een stad waar 10 miljoen mensen leven kun je daar namelijk moeilijk plaats voor maken. Cremeren is dan ook vaak de norm, maar tijd om re rouwen is er niet. Werk gaat namelijk voor en de mensen weten dat. Voor sommigen is het dus elke dag een struggle of survival.

De prijs voor technologie is vaak hetzelfde als die van ons. Als ik de nieuwste galaxy wil halen ben ik meer geld kwijt dan in Nederland. Natuurlijk heb je de goedkope Chinese alternatieven, maar de meningen over de kwaliteit verschillen soms veel en soms weinig.

Corruptie

Corruptie is nog steeds een onderdeel dat hier speelt. Het zit hem soms in de kleine elementen maar het probleem is het gebeurd. Om een voorbeeld te geven: Als een klas faalt, faalt de leraar. Dat zorgt er voor dat een leraar zijn hachje moet redden. Het kan dus zomaar zijn dat cijfers worden gefraudeerd. Ook tijdens toetsen zitten studenten af te kijken of op hun telefoon te kijken voor de antwoorden. De leraar ziet het maar er wordt echter niets van gezegd. Ik vind het vervelend om te zeggen maar als witte westerling kun je alles maken. Gratis drank in een club? Geen probleem ( dan moet je niet denken aan een biertje maar aan flessen dure whisky). Westerlingen trekken namelijk Chinezen aan omdat ze interessant zijn. De meeste chinezen willen dan ook bevriend met je zijn. Een baan krijg je hier zo als westerling en daarmee 4 tot 5 keer zoveel betaald als de Chinezen. Dit zorgt namelijk voor extra klanten.

Zo ben ik vorige week op een Chinese bruiloft geweest. Ik werd hier namelijk voor gevraagd door een paar studenten die ik had ontmoet. Toen ik vroeg of de mensen daar geen bezwaar voor maakten zeiden ze dat ze gek zijn op westerlingen op bruiloften. Ik ging naar de bruiloft en daar maakte ik wat mee.
Ik kwam terecht in een vijf sterren hotel en het eten wat we kregen was echt het meest luxe van het luxe. Van luxe haaiensoep, kaviaar, dure noodles, exclusief rundvlees naar de meest bizarre groenten en hapjes. Ik probeerde wat stukjes van een glibberig wit uitziend gerecht. De smaak was niet echt heel bijzonder en ik vroeg aan de broer van de bruidegom wat het was(deze broer bezit zeven hotels in Xi’an) hij maakte een beweging met zijn handen als een vis en vogel. Niemand kon echter vertalen wat het was, dus gebruikten we onze favoriete app PLECO. Toen hij het intypte stond er:........... en veel mensen gaan hier over vallen............Zeeschildpad. Ik kreeg even een slecht gevoel omdat het een beschermd dier is, zelfs in China. Ik kan de tijd helaas niet meer terugdraaien. Aan het eind van de lunch moesten we allemaal BAIJIU drinken. Dit kun je vergelijken met pure rum en is giga sterk. Er staan wat ontcijferbare procenten op en dat zorgt meteen ook voor de onbetrouwbaarheid van het aantal procent in het drankje. Na 2 wilde ik niet meer maar de chinezen gingen gewoon door tot ze ladderzat waren. Vervolgens gingen de bruidegom en bruid langs elke tafel. Ik probeer hier een beeld te schetsen van een lelijke bruidegom en ontzettende knappe bruid( ze lachte volgens mij ook nep) dus er zit hier geld achter. Iedereen vroeg mij vervolgens waar ik vandaan kwam. Ik zeg HELAN(Nederland) en ze waren in de wolken. Ze vroegen echter niet hoe ik heette of wat dan ook. Maar ze bleven mijn land roepen en moest iedereen handjes geven. Kortom het doet er niet toe wie je bent! Je bent blank dus belangrijk en dat was statusverhogend voor de bruiloft. Daarna kreeg ik van alles en moest ik veel telefoonnummers uitwisselen zodat dat hun status kan verhogen.

Ik zit alweer op veel woorden dus ik stop nu maar. Het moet voor jullie ook leuk blijven om te lezen natuurlijk.

  • 05 Mei 2014 - 16:55

    Marissa:

    He ed!

    Het mag best wat langer hoor! Krijg er geen genoeg van!!
    Maar zo zie je maar... wij als Nederlanders klagen bij het leven maar zo slecht hebben we het nog niet!
    Geniet nog van je laatste maand!! & ik kijo alweer uit naar je volgende verhaal!

    Liefs, Marissa

  • 05 Mei 2014 - 22:21

    Eef:

    Edjuhh!, super gaaf daar,ook mooi hoe je daar schrijft tussen arm en rijk zijn, lijkt me heel gek. have fun en leuke belevenissen!x

  • 06 Mei 2014 - 15:13

    Edwinholwerda:

    Haha! dankjewel. Ik ga zeker nog wat dingen beleven hier:)

  • 10 Mei 2014 - 21:31

    Herma:

    Hey Edwin, we hebben je reis gevolg. Wat een bijzonder verslag. Wat gaat de tijd snel. Nog een paar weken. Veel plezier verder en goed oppassen hoor.groetjes jelle en herma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Edwin

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 9367

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: