vliegreis en aankomst - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu vliegreis en aankomst - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu

vliegreis en aankomst

Door: Edwin Holwerda

Blijf op de hoogte en volg Edwin

08 April 2014 | China, Xi'an

Het duurde even omdat ik niet kon inloggen. Maar hier mijn eerste reisverslag :) ps. toetsenbord doet soms vreemd dus het kan zo zijn dat een zin wat minder vlekkeloos leest.

De reis.
Ik ga maar meteen goed beginnen. Ik kwam op Schiphol aan en mijn vlucht had al vertraging. Op het moment van typen ben ik in Moskou. Het wonderbaarlijke eraan is dat ik voor het eerst sneeuw heb gezien dit jaar. Ik mocht wonderlijke bevroren rivieren aanschouwen van boven. Naast mij zat een Russische vrouw die een partner had in Nederland. Haar zoontje zat naast haar. Ik kon het wel een beetje vergelijken met from russian with love. Ze vertelde mij in gebrekkig Nederlands dat ze over 3 maanden in Nederland gaat wonen in Veenendaal. Ik vroeg aan haar of ze haar ware had gevonden. Ze zei tegen mij:’’’dat weet je nooit helemaal zeker’’ ik vroeg of ze het eng vond om Rusland achter haar te laten en volledig in Nederland te gaan wonen. Ze vond het uiteindelijk heel spannend. Toch was het antwoord ;’’ik ben op zoek naar een betere toekomst voor mijn kind’’ Dit was een eyeopener voor mij. Dat is uiteindelijk wat belangrijk is. Ze vond haar ‘’Rusland’’ fijn om in te wonen maar wilde niet dat haar kind hier opgroeide. Ik zat geboeid te luisteren want ik vond het wel bijzonder. De jongen kon een paar woordjes ‘’ bedankt, ik zie je, grappig’’.
Toch bijzonder wat voor mensen je tegen komt en dat nog maar in het vliegtuig. Dit beloofd wat goeds te worden! Poetin heeft niet goed zijn best gedaan om het vliegveld van Moskou aantrekkelijker te maken. Dus ik vond het een lange wacht. Na nog langer in het vliegtuig richting Guangzhou te hebben gezeten was ik het al een beetje zat.
Toen begon het overstappen op de Chinese vliegvelden. Eerst zeiden ze dat mijn bagage doorgelabelt werd, dit was echter niet het geval. Toen was er een vrouw bij de migratie controle die constant helanren(Nederlander) zei en begon te lachen( niet te weten dat ik haar lichtelijk kon verstaan.) uiteindelijk kwam ik hier ook doorheen. Vervolgens ben ik door de drie zwaarste controles gegaan, waar ze over alles liepen te zeiken. Maar ik kwam overal gelukkig zonder problemen doorheen. Tijdens de vlucht en het wachten heb ik mij geen moment verveeld. Gesprekjes met chinezen en wildvreemden heb je toch snel aangeknoopt.

Part 2:
Op het vliegveld stond Shmily mij op te wachten. Het grappige is dat je haar Engelse naam uitspreekt als Smiley. De meeste studenten hier krijgen namelijk een Chinese naam wat het makkelijker voor buitenlanders moet maken. Met haar vertrok ik in de bus richting de universiteit. Ik dacht dat ik al wat mensen gewend was, maar dit slaat op alles. Het ging allemaal goed in het verkeer en dat was ook wonderlijk. Ik kwam aan op de campus en het is megagroot opgezet. Er zijn niet veel leslokalen maar wel veel slaapplekken. Shmily bracht mij naar mijn slaapplek. Dit was nogal een shock. Deze kamer had een houten matras. Ik waar het matras was en ze zeiden dat die erop lag. Shock nummero
1. Met mijn westerse bril kijk ik naar de badkamer, wat welgeteld een staand toilet en een douche in één is. Overal roest en cementachtig onverklaarbaar opgedroogd spul, maakt dat ik het er niet echt fris vond uitzien.
2. De prijs voor de dekens was verdubbeld. Dit vond ik niet erg grappig maar zal ik morgen met de studentbegeleider verder gaan bespreken.
3. De elektriciteit werd afgesloten van mijn kamer omdat ik mijn stroom( ik was een uur in de kamer) had opgemaakt. Waardoor ik weer extra moest bijbetalen voor de stroom.
4. +Punt de stroom van mijn stekkers werkt wel.
5. Een stoel mocht in de kamer ontbreken. Ik moet het doen met een krukje.
6. Het geluid: want buiten staat een generator voor mijn raam van het restaurant. Deze slaat nachts flink wat aantal keren aan en uit. Als iemand naar de wc gaat boven naast me of iets dergelijks dan kan ik horen welke behoefte ze doen en het geluid erna.( sorry ik probeer positief te blijven).

Anyway, shmily probeert zoveel mogelijk voor mij te regelen. Ze is nu al mijn favoriete Chinees(met haar gebrekkige Engels). De overburen zijn erg vriendelijke Kazachstanen. De Chinezen proberen je zoveel mogelijk te helpen en dat is erg fijn. Op straat word ik door alle vrouwen aangekeken en als ik terugkijk, kijken ze omlaag en proberen hun nieuwsgierige lach in te houden.

Toch heb ik nu de eerste nacht gehad en veel wakker gelegen. Vanochtend toen ik uit bed stapte had ik overal pijn, dit stond in combinatie met het matras wat ik niet gewend ben. Vandaar dat ik morgen even met de internationale studiebegeleider om de tafel en toch te kijken of het hotel nog mogelijk is.

Ik heb geprobeerd een niet al te negatief beeld neer te zetten. Als dit wel zo is, komt het door de cultuurshock. Morgen beginnen waarschijnlijk mijn eerste lessen, dus mag ik er vroeg uit. Dan komt er gelukkig ook wat ritme in mijn dag en hoef ik wat minder doelloos te wachten.

Groeten uit China,
Edwin

  • 08 April 2014 - 13:12

    Marissa:

    He Edje!

    Leuk om te lezen en ik zie bij iedere indruk ook echt jou hoofd voor me haha!
    Balen dat de kamer toch ietsie pietsie tegen viel! ;-) Hopelijk kun je nog een schappelijk prijsje voor het hotel regelen!

    Succes met je eerste lessen en slaap lekker voor straks!

    Liefs, Marissa

  • 08 April 2014 - 13:37

    Wendy:

    Hiiiii

    Leuk om je eerste ervaringen al te lezen!
    Gelukkig is alles (om bij de doel/bestemming te komen) goed gegaan.

    Ik kijk uit naar je volgende verslagen!!

    Have fun

    X

  • 08 April 2014 - 14:32

    Monique:

    Hi Edje,

    haha...goed te lezen dat je avontuur al zo lekker van start is gegaan ;-)
    Heel veel plezier verder...en hoop dat je toch een matras vind...lijkt me toch wat lekkerder slapen dan die plank!

    lfs
    Moniki

  • 08 April 2014 - 14:44

    Anneke:

    Hahahaha, ik zie je hoofd al voor me toen je je matrasje zag…….. OEPS. Had je nu maar een luchtbedje meegenomen ;-)

    Kan niet wachten om de rest te lezen……..

    Succes,

    XX Anneke

  • 08 April 2014 - 15:38

    Eef:

    ed, mooi om te horen dat je geland bent en ach, hihi cultuurshock, dat lijkt me niet zo gek ;). Have fun daar!

  • 08 April 2014 - 16:33

    Carla:

    Heerlijk ed om het te lezen ,komt goed zeggen mijn meiden hier altijd .en je weet overal leer je wat .
    Ik zal het bij 2 zinnen houden

  • 08 April 2014 - 16:34

    Gert Malestein:

    Hey Edwin,

    Zo krijg je een echte Spartaanse opvoeding!! Gewoon zonder matras slapen is heel goed voor je. Toen ik mijn dienstplicht moest vervullen in Suriname heb ik 4 nachten op een betonnen vloer geslapen.
    Dan waardeer je later echte luxe
    Verder een leuk verslag . IK zal met aandacht de volgende lezen

    Groet
    Oompje Gert

  • 08 April 2014 - 16:39

    Roel & Danielle:

    Hee Edwin!

    Wat een verhaal zeg..dat zal flink wennen zijn.

    Enige positieve aan de badkamer is dat je hem niet hoeft te delen! Haha..
    Hopelijk valt er nog een hotel te regelen.

    We wensen je nog heel veel plezier in China en succes met de lessen!

    Groetjes Roël & Daniëlle

  • 09 April 2014 - 11:47

    Angelique:

    Hé Edwin!
    Ontroerend die Russische vrouw. Wat een lef ook!
    Ik moet gieren om dat bed en al die geluiden :-D Even wennen daar dus.
    Heel veel plezier daar.
    x Angelique

  • 11 April 2014 - 19:25

    Jan V D:

    Hoi Edwin,
    Indrukwekkend verhaal! Hopelijk ben je inmiddels de cultuurshock te boven en krijg je de materiële zaken beter voor elkaar. Leuk om te lezen wat een indruk je maakt op de Chinese dames. Dit gaat toch niet ten koste van de studie hoop ik? Heel succes met alles gewenst en hartelijke groet ook van Anita.
    Wij zullen je komende tijd met belangstellingen volgen.

    Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Edwin

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 9368

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: