Confessions of a Chinese mind - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu Confessions of a Chinese mind - Reisverslag uit Xi'an, China van Edwin Holwerda - WaarBenJij.nu

Confessions of a Chinese mind

Door: Edwinholwerda

Blijf op de hoogte en volg Edwin

25 April 2014 | China, Xi'an

Beste mensen!

Als eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele felicitaties die ik heb mogen ontvangen via welk medium dan ook ! Ik vond het erg prettig om het verjaardagsgevoel dat je in Nederland hebt, hier ook te ervaren!

Gisterochtend wilde ik mijn klas verassen door een taart te kopen. Dat is hier makkelijker gezegd dan gedaan! Ik ging om kwart voor 8 richting de winkelstraat, aangezien ik wist dat daar een aantal bakkers waren. Tot mijn verbazing was nog bijna niets open om 8 uur. Dat is iets wat ik in Nederland toch wel gewend ben. Ik moest dus een half uur buiten wachten in de kou. Want ondanks dat het hier lente is, is het weer nog verschilleder dan in Nederland. De ene dag kan het heel koud zijn(rond de 10 graden) de andere dag schiet de temperatuur tot de 24/25 graden en ervaar je droge smoglucht.

Ik zag een taart bij de bakker die er wel lekker uitzag en kocht hem. Ondertussen was ik al een uur te laat voor school. Aangekomen op school gingen mijn klasgenoten voor mij zingen. De meeste Chinezen feliciteren je op afstand, wat simpelweg inhoudt: Gefeliciteerd zonder hand of kussen(heel erg jammer). We sneden de taart aan en tot mijn verbazing merkte ik dat er geen suiker in de slagroom of cake zat. Dat maakt het een sponzige bende die wel te eten is, maar lekker is anders. Toen de lessen klaar waren ben ik met Jaire( jongen uit Angola) wat gaan eten bij mijn favoriete restaurant. Omdat we zin hadden in bier ( 12 uur middags) namen we dat. Het bier bleek hier alleen nog duurder te zijn dan onze gerechten , 20 yuan voor een pijiu. Dat is echt extreem veel in Chinese termen ( aangezien je voor 8 yuan bij sommige plekken kan eten.) anyway it was my birthday so i dont care.

Vervolgens ging ik in de middag nog even skypen met mijn lieve en leuke klasgenoten van Windesheim om mijn ervaringen even te delen, waar ik van kan genieten. Tegen vijf uur had ik met wat westerse studenten wat pre-biertjes gedronken, om vervolgens weer uit eten te gaan. Daarna spraken we met een grote groep af en gingen we richting de bunker om voor ongeveer 4 euro onbeperkt te drinken, poolen en zelfs de mogelijkheid tot gratis paintball. Plus hier komt het... ER WAS EEEN KARAOKE SET. Helemaal blij  dus gingen we met onze drankhoofden allemaal liedjes zingen in de bunker. GREASE LIGHTNING papapapappapaa, I love in ANGEEEELLSSSSSSSSS instead en ga zo maar door. Het heet niet voor niets de bunker, omdat je onder de grond in een gigantische bunker kunt feesten en zelfs de tunnels kunt verkennen. Echt een vette bestemming! De verdere details bespaar ik jullie want het komt neer op veel drinken en gek doen.

De Chinese meisjes.
Heel veel mensen( in Nederland) vragen mij de oren van het hoofd over de Chinese meisjes. Ik weet niet wat er hier is met westerse mannen, maar ze zijn er gek op! Ik heb met verschillende studenten gepraat en ze zeggen ook gewoon:’’ Ik wil een westers vriendje’’. Ze doen er dan ook veel voor om dat te krijgen. Daarmee moet ik altijd oppassen met mijn vriendelijkheid ( ja ik weet het soms ben ik ook een klootzak) want ze interpreteren snel iets verkeerd. Vriendelijkheid wordt namelijk snel aangezien voor leuk vinden.

Op die manier kom ik bij onze knuffelchinees Shmily die ik niet meer zo grappig vind. Ze begon mij namelijk steeds meer te berichten te sturen met de meest onzinnige dingen. Denk aan : Wat doe je? Verveel je je? Mijn leven is kut! Ik heb het gevoel dat ik alleen op de wereld ben! Ik stuur je een berichtje maar ik weet niet waarom!
NOU IK KAN JE VERTELLEN DAT IK DAT WEL WEET! Ik vroeg haar daarom of ze verliefd op mij was. Ik had veel antwoorden verwacht maar deze vond ik toch wel vreemd:’’ alleen als jij verliefd op mij bent’’. Ik vond het een beetje vreemd antwoord dus ben haar uit gaan leggen dat ik gewoon aardig tegen haar ben en haar gewoon zie als een vakantievriend( mijn vrienden in Nederland weten wat ik hiermee bedoel :P) . Oftewel in Nederlandse termen: gefriendzoned. Vervolgens mocht ik de twee uren daarna uit gaan leggen waarom ik haar niet leuk vond. Dit is al een gevaar op zich, maar ze bleef maar doorvragen. Uiteindelijk werd ik bestempeld als playboy(tja, daar verschillen de meningen over). Dus het contact met haar heb ik even op een laag pitje gezet, voor haar eigen bestwil ( dat ik iets als dit ooit zal zeggen). Dit is echter maar een klein voorbeeld van de aanhankelijkheid. Want zodra je een chinees meisje sms't met een vraag krijgen ze al snel het claimerig gedrag. Ik moet hier dus erg oppassen met wat ik stuur en hoe ik dingen zeg want anders kom ik misschien nog in de problemen.
Hoop dat ik jullie weer een mooi beeld heb kunnen schetsen van Het mooie (regenachtige) China!

Greetings ed

  • 25 April 2014 - 21:08

    Gert Malestein:

    Beste Edwin,

    Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen maar als nog van harte met je verjaardag.
    Lijkt mij verstandig om niet in de problemen te komen dus zet dan niet je Holwerda hoofd op maar je Malesteinhoofd., dat wil zeggen.
    Hier ben ik wel maar ik houd je op een afstand!!

    Spreek je al vloeiend Chinees?

    Groet

    Gert

  • 28 April 2014 - 12:12

    Edwinholwerda:

    Haha, dit ga ik zeker in overweging nemen oom. Ik spreek nog zeker geen vloeiend Chinees, maar ik moet eerlijk toegeven dat het steeds beter gaat. Het luisteren gaat een stuk beter dan het spreken. Op de één of andere manier vind ik dat makkelijker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Edwin

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 9373

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: